Wine &
Health: jun/jul 2005:
Red Wine: Bad for Blood Pressure?
In contrast to many studies over the last
years that tout the benefits of moderate
wine consumption, a new study published
in the Journal of the American Heart Association
has raised a warning about the detrimental
effects on blood pressure.
Although the direct relationship between
alcohol and increased blood pressure has
long been known, this study points out that
all types of alcohol have this effect -
not just distilled spirits and beer, as
may be commonly thought. Red wine, too,
may raise blood pressure, although possibly
to a lesser degree.
Of course, red wine may also have a simultaneous
positive effect on the heart, with many
studies showing the benefits of red wine's
polyphenolics and antioxidants.
This new study, conducted by researchers
at the University of Western Australia's
School of Medicine and Pharmacology, noted
the increase in systolic blood pressure
by both beer and wine, as well as the increases
to sleeping heart rate.
Ultimately, the study recommended that
men with high blood pressure concerns limit
alcohol consumption to two drinks per day
in order to reap the benefits of alcohol
without increasing their risks.
To read the entire journal report, click
here.
|